W lutym zrealizowaliśmy piąte zadanie projektowe – slime/glut.
W ramach zajęć korygujących wady mowy uczniowie klas I-III wykonywali masę slime, która rozwijała ich zmysł dotyku poprzez ugniatanie, wałkowanie, ściskanie, rozciąganie, formowanie.
Uczniowie formowali i wykrawali foremkami z masy:
- figurki zwierząt do wierszy Jana Brzechwy,
- serduszka na patyku, aby wręczyć bliskim,
- emotki, wyrażające ich odczucia.
W ten sposób aktywowali mięśnie rąk i nadgarstków, które mają duży wpływ na rozwój mowy. Zmysł dotyku jest ściśle powiązany z układem ruchowym. Największe zagęszczenie receptorów dotykowych znajduje się na opuszkach palców oraz wargach i czubku języka, co potwierdza związek między sprawnością dłoni, a sprawnością narządów mowy. Praca z masą stymulowała właściwe napięcie mięśni rąk uczniów. W efekcie wspomagając umiejętność pisania, rysowania itp. Podczas korygowania poszczególnych głosek uczniowie formowali z masy figurki, w których nazwach zawarta była ćwiczona głoska. Dzieci pobudzały kreatywność i stymulowały wyobraźnię, poznawały wiele tekstur, a także zapachów i ich połączeń. Dotykając masy określały swoje odczucia. Budowały kontakt wzrokowy z terapeutą, wspólne pole uwagi i działania. Uczniowie tworząc masę aktywnie słuchali sposób jej wykonania. Układali w odpowiedniej kolejności fotografie (historyjkę obrazkową) ucząc się opowiadania o tym, jak powstają figurki z masy.
Podczas zajęć integracji sensorycznej uczestnicy stymulowali zmysł dotyku poprzez zabawę z slimem i glutami. Aktywnie dotykali, ugniatali, rozciągali i formowali różnego rodzaju masy. Terapeuta nazywając kolory mas plastycznych prezentował, w jaki sposób dziecko może uformować z danej masy kulkę lub wałeczek.
W trakcie zajęć z tyflopedagogiki uczniowie polisensorycznie odkrywali właściwości slimów i glutów. Przygotowali masy z naturalnych składników, między innymi ze skrobi ziemniaczanej. Obserwowali ich zmieniającą się konsystencję, formowali kształty oraz doświadczali „przelewania” się przez palce powstałej cieczy nieniutonowskiej. Uczniowie odszukiwali wśród przygotowanych mas i różnokolorowych slimów ukryte elementy, tj. kulki z piankoliny, brokatowe gwiazdki. Odkrywali możliwość łączenia slimów, mieszali kolory i obserwowali powstające z nich nowe barwy. Uczniowie rozwijali zmysł dotyku poprzez manipulowanie różnego rodzaju masami plastycznymi, doskonalili koordynację wzrokowo-ruchową, przy okazji wzbogacali słownictwo. Wykorzystali kreatywne i ciekawe pomysły na zabawę i stymulację.
Oprac.: Joanna Patrycja Kaźmierczak