Miesiąc matematyki, to szkolna akcja mająca zachęcić wszystkich do utrwalania wszelkich umiejętności z zakresu matematyki w przyjemny, niecodzienny sposób. Akcja jest okazją dla nas – uczniów do przypomnienia i utrwalenia obliczeń w zakresie stu, posługiwania się pojęciami matematycznymi oraz doskonalenia umiejętności sprawnego i precyzyjnego posługiwania się przyborami geometrycznymi.
Przygotowania do MIESIĄCA MATEMATYKI zaczęliśmy zaraz po konkursach matematycznych: „Szkolny Mistrz Tabliczki Mnożenia” – http://www.zsswolsztyn.pl/znamy-szkolnego-mistrza-tabliczki-mnozenia-2017/ oraz „Szkolny Mistrz Obliczeń” – http://www.zsswolsztyn.pl/znamy-szkolnego-mistrza-obliczen-2017/
W tym czasie przygotowywaliśmy plakaty i rysunki tematyczne propagujące naukę matematyki. Projektowaliśmy logo Miesiąca Matematyki – SOWĘ. Najładniejszy projekt wykonał Mateusz Całka z kl. 1 gim. Wszyscy uczniowie mogli zobaczyć swoje prace na gazetkach matematycznych.
Aktywnie utrwalaliśmy sobie tabliczkę mnożenia, wykorzystując przeróżne formy „tabliczkowych” gier i zabaw. Uważnie śledziliśmy gazetki szkolne, na których pojawiało się „tabliczkowe hasło”.
„Tabliczkowe hasło”, to działanie z zakresu tabliczki mnożenia utrwalane przez uczniów w ciągu tygodnia. Działanie zapisywane jest również za pomocą znaków rzymskich z uwzględnieniem przemienności mnożenia. Od tego hasła zaczyna się każda lekcja matematyki oraz inne lekcje. Taka akcja jest motywacją do utrwalania tabliczki mnożenia. Bardzo się cieszymy, gdy wybrane zostają nasze propozycje działań. Byliśmy dumni z gazetki „Mistrzowie sprawdzają, czy koleżanki i koledzy tabliczkę mnożenia znają…”
Od 1 marca ponownie w szkole zapanowała MATEMATYKA i było to widoczne w klasach i na szkolnych korytarzach. Utworzony został „matematyczny kącik”, w którym można było śledzić zadania – wyzwania na kolejne dni oraz zadania tygodnia. Każdy z uczniów mógł potrenować obliczenia, wykazać się precyzją wyklejania mozaik oraz utrwalić nazwy liczb w działaniach.
Bardzo ważnym wyzwaniem dla wszystkich był, obchodzony 12 marca, Dzień Matematyki: http://www.zsswolsztyn.pl/dzien-matematyki/
W każdym tygodniu ogłaszane były zadania tygodnia, a dodatkowo były zadawane zadania – wyzwania, w których należało wykazać się umiejętnością liczenia i zaprezentować swoje rozwiązanie w sposób ciekawy i estetyczny. Niektórzy na prawdę starali się…
Podczas wykonywania zadań uczniowie między sobą rywalizowali, współpracowali i przede wszystkim doskonalili swoje umiejętności. O efektach pracy informowała systematycznie aktualizowana TABELA WYNIKÓW, dzięki której ostatecznie poznaliśmy najaktywniejszych matematyków szkoły podstawowej i gimnazjum.
NAJAKTYWNIEJSI
podczas miesiąca matematyki:
Imię i nazwisko |
klasa |
SUMA PUNKTÓW |
MIEJSCE |
SZKOŁA PODSTAWOWA |
|||
Oliwia Piotrowska |
IV |
38 |
I |
Jakub Konieczek |
VI |
33 |
II |
Natalia Adamczak |
VI |
30 |
III |
GIMNAZJUM |
|||
Katarzyna Nowicka |
III |
73 |
I |
Edmund Szczeciński |
I |
55 |
II |
Hubert Kopydłowski |
I |
33 |
III |
Nie zapomnieliśmy także o najmłodszych koleżankach i kolegach. Dla nich zorganizowane zostało zadanie: „Matematyka dla najmłodszych – Wiosna z matematyką”. Prace plastyczne są ozdobą w naszym „kąciku matematycznym”.
5 kwietnia 2017r. po koncercie z cyklu „W Krainie Pani Muzyki” Pani Renata Brychcy i Pani dyrektor Hanna Strugała-Rozynek wręczyły dyplomy i upominki dla najaktywniejszych uczniów.
Najciekawszym zadaniem dla mnie było: zadanie wyzwanie „Kto pokona Kasię?” – byłam dumna, że to właśnie moją pracę wyprała pani Renata jako wzór mozaiki i do niej porównywane były inne prace. Zgłoszone prace były ładne i staranne, ale jednak moja mozaika okazała się najładniejsza wśród prac gimnazjalistów.
Uczniowie szkoły podstawowej wyklejali „szachownicę”. Najładniejszą mozaikę wykonał Bartek Głuszak z klasy czwartej.
Uważam, że rywalizacja podczas Miesiąca Matematyki jeszcze długo pozostanie w naszej pamięci, liczymy na podobne wrażenia matematyczne za rok…
Wielu z nas przekonało się, że matematyka naprawdę jest fajna i ciekawa 🙂 a zadania zachęciły nas do dalszej nauki.
Brawa dla wszystkich!!!
Opracowała: Katarzyna Nowicka –ucz. kl. III gimnazjum
pod kierunkiem R.M.Brychcy