W kwietniu zrealizowaliśmy siódme zadanie projektowe – smak i węch .
W ramach zajęć korygujących wady mowy podopieczni z klas I-III wykonywali ćwiczenia narządów artykulacyjnych i układu oddechowego. Podczas treningu karmienia, a także poszerzania preferencji smakowych dzieci próbowały owoce I warzywa w postaci surowej i gotowanej. Kategoryzowały owoce, warzywa, kwiaty. Przeliczały elementy w zbiorach stosując liczebniki, dobierały takie same, łączyły połówki, nazywały kolory, wielkości, kształty. Rozpoznawały, które warzywa I owoce są prawdziwe, a które sztuczne (plastikowe). Wskazywały, które można zjeść, a które nie nadają się do skosztowania. Podczas degustowania owoców I warzyw dzieci aktywizowały narządy artykulacyjne poprzez odgryzanie, gryzienie, żucie i połykanie. Uczniowie nazywali swoje odczucia, wskazywały swoje preferowane I niepreferowane smaki i zapachy. Zauważały, które owoce i warzywa są soczyste I można zrobić z nich napój. Zajęcia miały na celu także stymulację zmysłu powonienia, oraz trening prawidłowego oddychania. Przeplatane były stymulacją słuchową i treningiem pamięci słuchowej. Podczas terapii wykorzystano piosenki pt. „Witaminki”, „Kwaśna cytryna”, „Pomarańcze, pomarańcze”, „Cebula, cebulka”, „Świeży zapach mięty”. Przeprowadzono także przedstawienie kukiełkowe do wiersza pt. „Na straganie”. Dzieci rozwijały umiejętność czytania z wykorzystaniem klocków LOGO, układały wyrazy- nazwy owoców, warzyw, kwiatów, wybrzmiewały głoski, dzieliły wyrazy na sylaby, rejestrowały ich kolejność. Korygowały zaburzone głoski- utrwalały ułożenie narządów mowy podczas wypowiadania słów i zdań nacechowanych ćwiczonymi głoskami w nagłosie, śródgłosie, wygłosie. Podczas zajęć korygujących wady mowy uczniowie rozwijali umiejętności komunikacyjne, językowe i społeczne z zastosowaniem alternatywnych sposobów komunikacji np. podczas zabawy w zakupy.
Podczas zajęć integracji sensorycznej dzieci doświadczały poprzez zmyły smaku i węchu różnych produktów spożywczych m.in. cytryna, ogórek, banan, czosnek, papryka, pieprz, itd. ich zadaniem było przyporządkować ilustrację do danego warzywa lub owocu, jak również wskazać gdzie można kupić ww. produkty spożywcze.
W trakcie zajęć z tyflopedagogiki uczniowie poznawali zapachy i smaki przypraw określając je jako słony, gorzki, kwaśny, ostry, słodki. Poznawali pieprz, paprykę, suszone zioła, kwasek cytrynowy, sól morską. Następnie wykonali zadanie i rozróżniali wiosenne nowalijki (rzodkiewkę, szczypiorek, sałatę, natkę pietruszki, pomidora, zielonego ogórka), które próbowali także rozpoznać i nazwać po zapachu oraz smaku. Prawidłowo dopasowali je również do obrazka. Na zakończenie otrzymali słodkie smaki w postaci owoców (banana, pomarańczy, jabłka). Uczniowie prawidłowo i z uśmiechem wykonali zadanie kwietniowe, było ono dla nich przyjemne i smaczne.
Oprac.: Joanna Patrycja Kaźmierczak